Tarikh : 21
September 2012 / Jumaat
Masa : 9.30
– 10.00 pagi
Tahun : 4B
Bilangan
pelajar : 33 orang
Mata
pelajaran : Bahasa
Malaysia
Tajuk
pengajaran : Membersihkan
Bilik Darjah (Gambar Tunggal)
Fokus Utama / Hasil Pembelajaran
|
Huraian Hasil Pembelajaran
|
8.1 Membina dan
menulis perkataan,
ayat tunggal, dan ayat majmuk.
|
Aras
1:
Menulis
perkataan, ayat tunggal dan ayat majmuk dengan cara yang betul dan tulisan
yang cantik.
|
Objektif
pelajaran : Pada
akhir pelajaran diharap murid-murid dapat:
1. Menyatakan kata kerja berpandukan gambar.
2. Membina dan menulis lima ayat tunggal dan ayat majmuk
berdasarkan gambar.
Pengetahuan
Sedia Ada : 1. Kebanyakan
murid telah mempunyai pengalaman
membersihkan kelas.
2. Murid-murid
telah mempelajari ayat tunggal dan ayat
majmuk.
Bahan Bantu Mengajar
: Komputer, LCD, Visualiser,
Microsoft Powerpoint,
Lembaran Kerja
Kemahiran Bahasa : Kemahiran
mendengar, bertutur (lisan), menulis dan
membaca.
Sistem
Bahasa : Sintaksis (membina ayat tunggal)
Nilai – bekerjasama,
menjaga kebersihan, rajin,
dan bertanggungjawab.
Kemahiran
Bernilai Tambah (KBT):
1.
Kemahiran
berfikir secara kritis dan kreatif (KBKK):
membuat
kaitan dan perhubungan, menjana idea
2.
Pembelajaran
kontekstual
3.
Pembelajaran
kolaboratif
Langkah/
Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran Pembelajaran
|
Catatan
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|||
Set
Induksi
(3 minit)
|
Gambar Tunggal :
Menunggang Basikal
|
Guru
menayangkan slaid powerpoint dan mengemukakan soalan kepada murid:
1.
Apakah yang dilakukan
oleh budak-budak itu?
2. Ke
manakah mereka
pergi ?
3.
Mengapakah kamu kata
mereka pergi ke
sekolah?
4.
Setelah masuk ke
dalam kelas, apakah
yang dilakukan oleh
murid-murid?
|
Murid
memberi respon.
-
menunggang
basikal
- ke
sekolah
-
berpakaian
seragam
sekolah, membawa
beg sekolah
-
membersihkan bilik
darjah,
menghantar
kerja sekolah
|
BBM:
Slaid
powerpoint
Kaedah
menyoal
Kemahiran
Bahasa:
Bertutur
(Lisan)
KBT:
KBKK
|
Langkah
1
(8
minit)
|
Gambar
Tunggal :
Membersihkan
Bilik Darjah
|
Guru menayangkan
gambar dan menjelaskan tajuk pelajaran pada hari
ini, iaitu “Membersihkan Bilik Darjah”.
Murid diminta meneliti gambar yang ditayangkan.
Guru membimbing
murid-murid menceritakan aktiviti berdasarkan gambar tunggal yang ditayangkan.
Soalan:
Berdasarkan gambar
ini, apakah aktiviti yang dilakukan oleh murid-murid di dalam bilik darjah?
Guru membimbing murid-murid membaca rangkai
kata dan frasa yang dipaparkan dengan kuat dan
tepat secara kelas.
|
Murid-murid
memerhati gambar tunggal dengan
teliti.
Murid-murid menjawab
soalan guru secara rawak.
Aktiviti-aktiviti berdasarkan
gambar:
- Menyapu sampah
- Memadam papan
tulis
- Membuang sampah
- Mengelap cermin
tingkap
- Menyusun meja
dan kerusi
Murid-murid
membaca rangkai kata dan frasa yang
dipaparkan oleh guru dengan kuat dan tepat
secara kelas.
|
BBM:
Slaid powerpoint
Kaedah menyoal
Kemahiran Bahasa:
Lisan
Nilai Murni:
Teliti
KBT:
KBKK
|
Langkah
2
(8
minit)
|
Aktiviti kumpulan
|
i)
Guru mengarahkan
murid bergerak dan
duduk dalam
kumpulan yang telah
sedia diketahui oleh
murid.
ii)
Guru mengedarkan
kertas kepada setiap
kumpulan.
iii)
Guru memberikan
arahan kepada
kumpulan murid.
a. Setiap kumpulan
pilih seorang ketua
dan seorang
pencatat.
b. Bincang dan bina
ayat
berdasarkan
gambar dan
rangkai kata yang
dipamerkan.
c. Pencatat diminta
menuliskan ayat
yang lengkap
dalam kertas yang
diedarkan.
|
i) Murid
bergerak
dan duduk dalam
kumpulan masing-
masing.
ii) Ketua
kumpulan
mengambil
lembaran kerja
yang diberikan
oleh guru.
iii) Murid
melaksanakan
arahan guru.
a. Murid-murid
melantik ketua
dan pencatat
bagi kumpulan
masing-masing.
b. Murid berbincang
dalam kumpulan.
c. Pencatat akan
menuliskan
ayat yang telah
dikemukakan
oleh ahli
kumpulan.
|
BBM:
Slaid
Gambar
Tunggal
Lembaran Kerja
KBT:
Pembelajaran Kolaboratif.
Kemahiran Bahasa:
Lisan dan tulisan
Nilai Murni:
Bekerjasama, hormat-menghormati, bertanggung-jawab
|
Langkah
3
(8
minit)
|
Pembentangan
hasil perbincangan.
|
Guru meminta ketua kumpulan untuk membentangkan
hasil perbincangan.
Guru memberi bimbingan serta membetulkan ayat yang
dibina itu.
|
Ketua kumpulan membacakan ayat-ayat hasil
perbincangan ahli kumpulan
masing-masing. |
Kemahiran Bahasa:
Bacaan
Nilai Murni:
Bertanggung-jawab
|
Penutup
(3
minit)
|
Gambar
Tunggal :
Membersihkan
Bilik Darjah
|
1. Rumusan isi pelajaran
i) Guru
membimbing
murid membuat
rumusan tentang apa
yang telah dipelajari.
a. Guru
bertanyakan murid-murid tentang apakah yang telah mereka pelajari pada hari
ini.
b. Guru meminta
murid menyenaraikan rangkai kata yang dipelajari.
2. Rumusan nilai murni:
Guru
bersoal jawab
dengan
murid tentang
nilai murni
yang boleh
diamalkan
semasa
menjalankan
aktiviti di
dalam
kelas.
3. Guru
mengedarkan lembaran kerja pengukuhan kepada setiap murid sebagai tugasan di
rumah.
|
a) Murid menjawab
soalan guru.
menyenaraikan
rangkai
kata yang
telah
dipelajari.
- Menyapu sampah
- Memadam papan
tulis
- Membuang
sampah
- Mengelap cermin
tingkap
- Menyusun meja
dan kerusi
Murid menyenaraikan nilai murni yang boleh
diamalkan semasa menjalankan aktiviti di dalam kelas.
Murid berjanji akan menyiapkan tugasan dan hantar pada
hari esok.
|
BBM:
- Slaid
Gambar
Tunggal
- Lembaran
Kerja
(aktiviti
pengukuhan)
Nilai Murni:
Menjaga kebersihan,
Bekerjasama,
Rajin,
Bertanggung-jawab
|
Suka sangat blog ini, banyak maklumat yang boleh digunapakai. Tahniah.
ReplyDeleteTerima kasih.
DeleteTerima kasih kerana berkongsi maklumat.
ReplyDeleteBlog yg ceria dan berinformasi.tq atas perkongsian ilmu
ReplyDeleteBahan pengajaran yang amat baik dna sesuai untuk murid-murid. Tahniah cikgu... :)
ReplyDeleteTeruskan usaha cikgu,,,,,,,,,,,,,,
ReplyDeletesangat sesuai kepada murid anda!sila berusaha lagi
ReplyDeleteMaklumat yang padat dan berfaedah dapat kita kongsi bersama... tahniah
ReplyDeleteVery nice..good job..
ReplyDelete