Tarikh                                      :           21
September 2012 / Jumaat     
Masa                                       :           9.30
– 10.00 pagi
Tahun                                      :           4B
Bilangan
pelajar                      :           33 orang
Mata
pelajaran                        :           Bahasa
Malaysia
Tajuk
pengajaran                    :           Membersihkan
Bilik Darjah (Gambar Tunggal)
Fokus Utama / Hasil Pembelajaran 
 | 
  
  
Huraian Hasil Pembelajaran 
 | 
  
 
8.1    Membina dan
  menulis  perkataan,   
          ayat tunggal, dan ayat majmuk. 
 | 
  
  
Aras
  1: 
Menulis
  perkataan, ayat tunggal dan ayat majmuk dengan cara yang betul dan tulisan
  yang cantik. 
 | 
  
 
Objektif
pelajaran        :           Pada
akhir pelajaran diharap murid-murid dapat:
1.    Menyatakan kata kerja berpandukan gambar.
2.    Membina dan menulis lima ayat tunggal dan ayat majmuk
     berdasarkan gambar.
Pengetahuan
Sedia Ada         :           1.   Kebanyakan
murid telah mempunyai pengalaman 
                                                                  membersihkan kelas.
2.       Murid-murid
telah mempelajari ayat tunggal dan ayat
       majmuk.
Bahan  Bantu Mengajar          
:          Komputer, LCD, Visualiser,
Microsoft Powerpoint, 
                                                          
Lembaran Kerja 
Kemahiran Bahasa                 :           Kemahiran
mendengar, bertutur (lisan), menulis dan 
                                                            membaca.
Sistem
Bahasa                        :           Sintaksis (membina ayat tunggal)
                                                            Nilai     –          bekerjasama,
menjaga kebersihan, rajin, 
                                                                                     dan bertanggungjawab.
Kemahiran
Bernilai Tambah (KBT):   
1.       
Kemahiran
berfikir secara kritis dan kreatif (KBKK): 
membuat
       kaitan dan perhubungan, menjana idea
2.       
Pembelajaran
kontekstual
3.       
Pembelajaran
kolaboratif
Langkah/ 
Masa 
 | 
  
  
Isi Pelajaran 
 | 
  
  
Aktiviti Pengajaran Pembelajaran 
 | 
  
  
Catatan 
 | 
  
 |
Aktiviti Guru 
 | 
  
  
Aktiviti Murid 
 | 
  
 |||
Set 
Induksi 
(3 minit) 
 | 
  
  
Gambar Tunggal : 
Menunggang Basikal 
 | 
  
  
Guru
  menayangkan slaid powerpoint dan mengemukakan soalan kepada murid: 
1.
  Apakah yang dilakukan   
    oleh budak-budak itu?   
2. Ke
  manakah mereka  
    pergi ? 
3.
  Mengapakah kamu kata   
    mereka pergi ke   
    sekolah? 
4.
  Setelah masuk ke  
    dalam kelas, apakah  
    yang dilakukan oleh  
    murid-murid? 
 | 
  
  
Murid
  memberi respon. 
-
  menunggang   
  basikal 
- ke
  sekolah 
-
  berpakaian   
  seragam  
  sekolah, membawa   
  beg sekolah 
-
  membersihkan bilik  
   darjah,  
   menghantar   
   kerja sekolah 
 | 
  
  
BBM: 
Slaid
  powerpoint 
Kaedah
  menyoal 
Kemahiran
  Bahasa: 
Bertutur
  (Lisan)  
KBT: 
KBKK 
 | 
  
 
Langkah
  1 
(8
  minit) 
 | 
  
  
Gambar
  Tunggal : 
Membersihkan 
 Bilik Darjah 
 | 
  
  
Guru menayangkan
  gambar  dan menjelaskan tajuk pelajaran pada hari
  ini,  iaitu “Membersihkan Bilik Darjah”. 
Murid diminta meneliti gambar yang ditayangkan. 
Guru membimbing
  murid-murid menceritakan aktiviti berdasarkan gambar tunggal  yang ditayangkan. 
Soalan: 
Berdasarkan gambar
  ini, apakah aktiviti yang dilakukan oleh murid-murid di dalam bilik darjah?  
Guru membimbing murid-murid membaca rangkai
  kata dan frasa yang dipaparkan dengan  kuat dan
  tepat secara kelas. 
 | 
  
  
Murid-murid
  memerhati  gambar tunggal dengan
  teliti. 
Murid-murid menjawab
  soalan guru secara rawak.  
Aktiviti-aktiviti berdasarkan
  gambar:  
- Menyapu sampah 
- Memadam papan   
  tulis 
- Membuang sampah 
- Mengelap cermin  
  tingkap 
- Menyusun meja  
  dan kerusi 
Murid-murid
  membaca rangkai kata dan frasa yang
  dipaparkan oleh guru dengan kuat dan tepat
  secara kelas.  
 | 
  
  
BBM: 
Slaid powerpoint 
Kaedah menyoal 
Kemahiran Bahasa: 
Lisan  
Nilai Murni: 
Teliti 
KBT: 
KBKK  
 | 
  
 
Langkah
  2 
(8
  minit) 
 | 
  
  
Aktiviti kumpulan 
 | 
  
  
i)
  Guru mengarahkan  
   murid bergerak dan   
   duduk dalam   
   kumpulan yang telah  
   sedia diketahui oleh  
   murid. 
ii)
  Guru mengedarkan  
    kertas kepada setiap  
    kumpulan. 
iii)
  Guru memberikan  
     arahan kepada  
     kumpulan murid. 
a. Setiap kumpulan 
     pilih seorang ketua  
     dan seorang 
     pencatat.  
b. Bincang dan bina 
    ayat
  berdasarkan 
    gambar dan 
    rangkai kata yang 
    dipamerkan.  
        c. Pencatat diminta  
            menuliskan ayat  
            yang lengkap  
            dalam kertas yang    
            diedarkan. 
 | 
  
  
i) Murid
  bergerak   
   dan duduk dalam   
   kumpulan masing- 
   masing. 
ii) Ketua
  kumpulan 
mengambil  
lembaran kerja    
yang diberikan   
oleh guru. 
iii)  Murid   
      melaksanakan  
      arahan guru. 
a. Murid-murid    
    melantik ketua 
    dan pencatat 
    bagi kumpulan 
    masing-masing. 
b. Murid berbincang  
     dalam kumpulan. 
c. Pencatat akan 
    menuliskan   
    ayat yang telah 
    dikemukakan  
    oleh ahli       
     kumpulan. 
 | 
  
  
BBM: 
Slaid   
Gambar   
Tunggal 
Lembaran Kerja 
KBT: 
Pembelajaran Kolaboratif. 
Kemahiran Bahasa: 
Lisan dan tulisan  
Nilai Murni: 
Bekerjasama, hormat-menghormati, bertanggung-jawab 
 | 
  
 
Langkah
  3 
(8
  minit) 
 | 
  
  
Pembentangan
  hasil perbincangan. 
 | 
  
  
Guru meminta ketua kumpulan untuk membentangkan
  hasil perbincangan. 
Guru memberi bimbingan serta membetulkan ayat yang
  dibina itu. 
 | 
Ketua kumpulan membacakan ayat-ayat hasil
  perbincangan  ahli kumpulan  
masing-masing.  | 
  
  
Kemahiran Bahasa: 
Bacaan 
Nilai Murni: 
Bertanggung-jawab 
 | 
  
 
Penutup 
(3
  minit) 
 | 
  
  
Gambar
  Tunggal : 
Membersihkan 
 Bilik Darjah 
 | 
  
  
1. Rumusan isi pelajaran 
i)   Guru
  membimbing  
     murid membuat    
     rumusan tentang apa   
     yang telah dipelajari. 
a.   Guru
  bertanyakan murid-murid tentang apakah yang telah mereka pelajari pada hari
  ini. 
b.   Guru meminta
  murid menyenaraikan rangkai kata yang dipelajari. 
2. Rumusan nilai murni: 
Guru
  bersoal jawab  
dengan
  murid tentang  
nilai murni
  yang boleh 
diamalkan
  semasa  
menjalankan
  aktiviti di  
dalam
  kelas. 
3. Guru
  mengedarkan lembaran kerja pengukuhan kepada setiap murid sebagai tugasan di
  rumah. 
 | 
  
  
a) Murid menjawab  
    soalan guru. 
    menyenaraikan
   
rangkai
  kata yang  
telah
  dipelajari. 
- Menyapu sampah 
- Memadam papan  
  tulis 
- Membuang  
  sampah 
- Mengelap cermin  
  tingkap 
- Menyusun meja  
  dan kerusi 
Murid menyenaraikan nilai murni yang boleh
  diamalkan semasa menjalankan aktiviti di dalam kelas. 
 Murid berjanji akan menyiapkan tugasan dan hantar pada
  hari esok. 
 | 
  
  
BBM: 
-  Slaid   
   Gambar   
   Tunggal 
-  Lembaran  
   Kerja 
   (aktiviti   
   pengukuhan) 
Nilai Murni: 
Menjaga kebersihan, 
Bekerjasama, 
Rajin, 
Bertanggung-jawab 
 | 
  
 










Suka sangat blog ini, banyak maklumat yang boleh digunapakai. Tahniah.
ReplyDeleteTerima kasih.
DeleteTerima kasih kerana berkongsi maklumat.
ReplyDeleteBlog yg ceria dan berinformasi.tq atas perkongsian ilmu
ReplyDeleteBahan pengajaran yang amat baik dna sesuai untuk murid-murid. Tahniah cikgu... :)
ReplyDeleteTeruskan usaha cikgu,,,,,,,,,,,,,,
ReplyDeletesangat sesuai kepada murid anda!sila berusaha lagi
ReplyDeleteMaklumat yang padat dan berfaedah dapat kita kongsi bersama... tahniah
ReplyDeleteVery nice..good job..
ReplyDelete